Legfrissebb:
Elindult a Kérdezd a gyógyszerészt! – ÉLŐ Facebook-műsorunk
Novemberben ajándék könyvet ér a Kulcs kártyád!
Nézd meg novemberi szuper akcióinkat!
Email-cím:*
Név:*
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*
Hozzájárulok, hogy a Kulcs Patikák Zrt. a személyes adataimat az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint kezelje, és hírlevelet küldjön számomra.
Kulcs Patikák
2020.03.23.
járvány
táplálkozás
konzerv
gyümölcs
zöldség
egészségmegőrzés
koronavírus
megelőzés

Mi a kedvenc ételed? Így vásárolj járvány idejére

Talán nagyanyáink elbeszélései az ínséges időkről és a könyvekbe írt visszaemlékezések tehetnek arról, hogy a mostani járványügyi helyzetben az ország minden boltjából a liszt, a cukor és a krumpli fogy ki először. A hordaszellem persze sokunkat elér, aztán ott állunk az önkéntes karanténban a családdal 15 kg liszt és cukor felett, amiből semmi egészségeset nem tudunk készíteni éppen abban az időben, amikor az egészségünk a legfontosabb.

Így azt javasoljuk, vásárlás előtt fontoljátok meg alábbi tanácsainkat:

Listázzuk azokat, amiket szeretünk

Bár az étkezési szokások igazán egyediek, mindenképp fontos, hogy gondoljuk át, milyen ételeket szoktunk enni és koncentráljunk főleg azokra, amik az egészségesebb, sokszínű étkezést segítik elő, például zöldségeket és gyümölcsöket is tartalmaznak. Ennek megfelelően készítsünk bevásárló listát, mielőtt elmegyünk vásárolni és mennyiség tekintetében törekedjünk az észszerűségre.

Milyen alapanyagokat vásároljunk járvány idején?

Mi a kedvenc ételed? Így vásárolj járvány idejére

Gabonafélék és száraz hüvelyesek

Mind viszonylag jól eltartható és sokszínűen felhasználható. Gabonafélékből igyekezzünk minden nap fogyasztani és törekedjünk rá, hogy teljes értékű is kerüljön időnként az asztalunkra belőlük. A száraz hüvelyesek, mint a bab, lencse, sárgaborsó és társaik változatosan felhasználhatók a konyhában. Fontos azonban, hogy felbontás után légmentesen záródó edényben tároljuk mindet hűvös, száraz helyen.

Fagyasztott és konzervált zöldség, gyümölcs

Mivel a mélyhűtés őrzi meg legjobban a zöldségek, gyümölcsök tápértékét hosszabb időn át, tegyünk róla, hogy ilyen módon is tároljunk belőlük otthon. Mivel hazai friss alig van még, a mirelit osztályon keressük a vitamindús zöldségeket és gyümölcsöket, és ne feledkezzünk meg a hőkezeléssel tartósított konzervekről sem, amiktől szintén nem kell félni. Az érés megfelelő pillanatában dolgozták fel a konzervekbe került zöldségeket, együnk bátran így eltett savanyúságot, befőttet, lekvárt.

Mi a kedvenc ételed? Így vásárolj járvány idejére

Friss áruk

Hűvösebb helyen remekül tárolható a hagyma, alma, a káposztafélék és minden gyökérzöldség.

A frissen vett húsokat és pékárukat adagokban tegyük el a mélyhűtőbe. Felolvasztva éppen olyanok, mint frissen, ám arra figyeljünk, hogy visszafagyasztani mindent tilos!

A tojás több hétig is tárolható hűvös helyen, ezért természetesen felkerülhetnek a járványos időszak bevásárlólistájára is. Alap.

Egyéb

Nem elfelejteni: fűszerek, növényi olaj, kávé, tea!

A fagyasztott halfélék könnyű és fontos tápanyagokat tartalmazó élelmek, érdemes néhányat betenni a bevásárlókosárba.

Tejtermékek: többségük csak rövid tárolható, így a tartós UHT tej és a keményebb sajtfélék, jöhetnek szóba, ha hetekről beszélünk. De 1-2 hétig remekül elvan a tejföl és a vaj is.

Színesítsük nyugodtan a listát natúr olajos magvakkal és aszalt gyümölcsökkel is, hiszen jól elállnak és rendkívül jó tápanyag- és rostforrások. A magvak, mint a mák, dió, mogyoró például jól fagyaszthatók is.

Ha már úgyis többet kell otthon sütni-főzni, biztos, hogy jól jön, ha van otthon sütőpor, élesztő, cukor és kakaó is.

Félkész ételek, nassolnivalók

Manapság megkerülhetetlen kategória, hiszen biztosan sokáig elállnak és gyorsan étkezésre alkalmasak, így járványhelyzetben is kerül belőlük rendesen a kosarakba. Ezekkel kapcsolatban arra ügyeljünk, hogy ne legyenek mindennap elérhetők a család részére és a rendes étkezésekhez képest csak ritkán fogyasszunk belőlük.

Képek: Pixabay; a cikk alapját az OGYÉI javaslatai adták

Gondoltad volna?

A D-vitamin világnapja – november 2.

A D-vitaminra sokan afféle gyermekvitaminként tekintenek kalcium-háztartásunkat szabályozó és csontszerkezet-javító hatása miatt. Azonban felnőtt- és időskorban is nélkülözhetetlen az emberi test számára: bizonyítottan javítja a kórokozókkal szembeni ellenállóképességet, ezenkívül növeli az élethosszt és akadályozza a korral összefüggő krónikus betegségek, pl. az Alzheimer- és Parkinson-kór, különböző rák- és szívbetegségek vagy a depresszió kialakulását. Ennek ellenére mégis D-vitaminhiányban szenved a lakosság kb 85%-a. Ennek fontosságára hívja fel a figyelmet a D-vitamin világnapja minden év november 2-án.

Mivel a napi D-vitaminszükségletünket 15-30 percnyi közvetlen napsugárzás hatására állítja elő a szervezetünk, és élelmiszerekkel sem vihető be elegendő, ősz végétől tavaszig pótoljuk rendszeresen szintetikus formában.

A diabétesz világnapja – november 14.

A cukorbetegség kiemelt fontosságára felhívó világnapot 1991 óta szervezik meg világszerte, minden évben november 14-én. Ez Frederick Banting születésnapja, aki Charles Besttel együtt elsőként fogalmazta meg azt a módszert, amivel ki lehetne mutatni a hasnyálmirigy által kiválasztott anyagot, ami végül az inzulin felfedezéséhez vezetett 1922-ben.

A diabétesz olyan anyagcsere-betegség, mely a cukor túlzott felhalmozódását eredményezi a vérben. Veleszületett betegség, ugyanakkor genetikai hajlam esetén felnőttkorban is kialakulhat, a szervezetben súlyos károkat okozva. Megelőzése ezért rendkívül fontos, amely főleg szénhidrátcsökkentett élelmiszerbevitellel és rendszeres testmozgással valósulhat meg. Nehéz belevágnia a sportolásba? Mi segítünk! A Kulcs Patikák Facebook-oldalán minden vasárnap 9.30-tól ingyenes, profi gerinctorna várja!

A jó meséből nem hiányzik a feszültség

A meseolvasást nem lehet elég korán kezdeni: fejlődik tőle a gyermek szókincse, a világlátása, az érzelmi intelligenciája, a saját magába vetett hite. De a jó mese még ennél is többet tud! Kádár Anna pszichológus szerint a mese az ősbizalom élményét erősíti meg: a világ alapvetően jó és jó ide megszületni. Ezzel a tudattal pedig mindig könnyebb lesz elviselni a rossz dolgokat, kudarcokat, nehézségeket az életben.  Ezért a jó mese feszültséget teremt, hogy a végén elsimítsa azt. A gyermek így tudatosítja, hogy a világban rend van, és ha az egyensúly időnként meg is bomlik (a saját életében), a harmónia biztosan helyreáll. Ezért a jó mese teljes, nem kurtított, azaz nem hiányzik belőle – a meseolvasó jószándékából – a kellemetlen vagy ijesztő szereplő sem.

Olvassunk minden nap bátran gyermekeinknek! Ők is azok lesznek tőle.

Központi elérhetőségek

Kapcsolat

Cím: 1117 Budapest
Hunyadi János út 16.

Telefon: +36 1 444 9090

E-mail: office@kulcspatika.hu

Facebook: facebook.com/kulcspatikak

Partnereink:

Baba–Mama Tudakozó Partner Kártya Kft. Prémium Egészségpénztár Grafcom Media Kft.