waiting
Legfrissebb:
Kulcs Kártyás kuponkóddal szakácskönyv ajándékba a Könyvtündértől!
Anyutest-edzés minden vasárnap 9.30-tól a Facebookon!
Email-cím:*
Név:*
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*
Hozzájárulok, hogy a Kulcs Patikák Zrt. a személyes adataimat az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint kezelje, és hírlevelet küldjön számomra.
Kulcs Patikák
2021.11.16.
erdő
erdőfürdő
kulcs patikák
kulcspatikák

Sinrin-joku, avagy mit tud az erdőfürdőzés?

Aki a természetben jól sétál, lassan elvegyül a tájjal, része lesz egy erdőnek vagy mezőnek, átadja magát a tekintélyes fák adta díszletben az időtlen térnek, testét és lelkét átadja az ősi elemeknek. Közel kerül a földhöz és a levegőhöz, gyakran a vízhez is. Aki erdőfürdőt vesz, a természet szentélyében a legemberibb életütemet éli meg.

Nem könnyű dolog ez annak, aki először próbálkozik vele, ezért érdemes az erdőfürdőzést lehetőleg hiteles vezetővel elkezdeni. Olyannal, aki nemcsak a bejárt utat mutatja meg, hanem segít az ellazulásban, az élmény megélésében is, nem utolsósorban segít levenni a városban ránk rakódott nehezékeket. Ilyen például hazánkban Valkó Zsuzsi, az erdofurdozes.com oldal tulajdonosa, aki remek stresszoldó erdőfürdőzéses alkalmakat szervez Budapesten és környékén, vagy Bach Éva, aki a rendszeres vezetés mellett összeállított egy komplett erdőfürdőzési eszköztárat is.

Az erdőfürdő „kockázatai és mellékhatásai” sem elhanyagolhatók, mégis arra bíztatunk téged, és minden más, városban élő, sok ülő munkát végző, zárt térben dolgozót: sétáljon egy nagyot a természetben. Különösen izgalmas élmény az erdőfürdőzés technikáit alkalmazva!

Japánban kifejezetten a városban élők számára fejlesztették ki az erdőfürdőzés vagy erdőmerülés technikáját a testi és lelki egészség védelmében. A japán kutatók bebizonyították, hogy a fák közt eltöltött idő csökkenti a stresszt és a vérnyomást, energiával tölt fel, és stimulálja az immunrendszert. A zöld látványa megnyugtat, az erdei hangok simogatják a limbikus rendszert, a fák illatai a hormonrendszerre is hatással vannak. Minden érzékszervünk megnyílik, testünket a jótékony mozgás öröme járja át.

Tapasztalatok alapján azonban az erdőfürdőzés sem való mindenkinek.

KINEK VALÓ AZ ERDŐFÜRDŐ?

Aki egész nap a kertben, a szabadban dolgozik, valószínűleg nem az erdőfürdőn fog kikapcsolódni. Akinek van kertje, aki beszélget a növényeivel, nyáron mezítláb sétál, együtt kel a nappal, annak módja van ezt az élményt megélni a sajt kertjében, és ő valószínűleg eleve másként tekint a természetre. Nekik –habár biztosan értékelik azt- valószínűleg nem egy erdőfürdő segít majd kiszakadni a mindennapokból, ellentétben egy irodában vagy zárt helyen dolgozóval, aki a kék eget sokkal ritkábban látja, mint a monitort…

Kifejezetten ajánlott mindenkinek, aki a városban él, aki minden nap autózik, tömegközlekedik. Aki egész nap a monitor előtt görnyed, vagy tanul, oktat, szellemi munkát végez.

NEM IS KELL HOZZÁ ERDŐ?

Ne gondold, hogy fel kell kerekedned, távoli erdőt látni hozzá! A városban is vannak parkok, zöld területek, ahol lehet akár napközben, ebédidőben egy kis erdőfürdőt venni. Készülj rá, fontos tudni, hogy hol, hogyan tegyük.

Sinrin-joku, avagy mit tud az erdőfürdőzés?

Az erdőfürdőzéshez el kell engedni néhány dolgot. Aki nem képes kikapcsolni rövid időre sem a telefonját, aki az erdőbe érve máris uzsonnázásba fog, aki csak a barátnőivel együtt menne a közös időtöltés miatt, aki itt szeretné egy röpke óra alatt bepótolni az elmulasztott növénytanórák titkait, azok várjanak még kicsit. Talán még nem értek meg az erdőfürdőzés lényegére. Ugyanígy várhatnak és barátkozzanak még a gondolattal azok is, akik számára csak egy újabb stresszfaktor az erdő, a természet közelsége.

HOGYAN ERDŐFÜRDŐZZÜNK?

Kezdetben jó, ha érezzük a talpunk alatt a talajt, az őszi avart, csendben, puhán lépdelünk – és egy lépéssel közelebb kerülünk az erdőhöz. Mélyen, lassan lélegzünk, kis idő múlva érezzük, hogy milyen más a levegő. Hallgatjuk a lombok zúgását, az erdő zenéjét, egyre több, apró hangot veszünk észre, „megkomponáljuk saját belső erdőzenénket”.

Észrevesszük a fényt és az árnyékot, átöleljük a törzseket, megsimogatjuk a kérget. Miközben megmerítkezünk a természetben és feltöltődünk az erdő adta energiával, vidámabbak leszünk, csökken a belső szorongásunk, visszanyerjük lelki békénket, egyensúlyunkat, és minden érzékszervünkkel, de a tüdőnkkel és a bőrünkkel is érezzük a fák és a növények jótékony hatását. Miközben tudatosan igyekszünk kikapcsolni a külvilágot, fejlesztjük a természettel való kapcsolatunkat. Azonban erre időt kell szánni, gyorsan-sokat erdőfürdőzni nem lehet.

Az erdőben meghalljuk saját belső rezgéseinket. Ezért érdemes elsajátítani az erdőfürdőzés technikáját, és azután mindennap gyakorolni, magunkban vagy egy olyan sétatárssal, aki mellett biztonságban érezzük magukat, de nem tolakszik ránk a saját élménye megélésében.

Még tart az év legszínesebb évszaka, az ősz, mely arra tanít, hogy a változás is lehet gyönyörű. Ha nem választunk valakit, aki bevezet az erdőfürdőzés rejtelmeibe, akkor érdemes útrakelés előtt felvértezni magunkat ismeretekkel.

Ehhez jó szívvel ajánljuk dr. Csing Li: Sinrin-yoku, és Peter Wohlleben: A fák titkos élete című könyveit. 

Gondoltad volna?

Diabétesz Világnapja - november 14.

A cukorbetegség kiemelt fontosságára felhívó világnapot 1991 óta szervezik meg világszerte, minden évben november 14-én. A diabétesz olyan anyagcsere betegség, mely a cukor túlzott felhalmozódását eredményezi a vérben. Veleszületett betegség, ugyanakkor genetikai hajlam esetén felnőttkorban is kialakulhat, a szervezetben súlyos károkat okozva. Megelőzése ezért rendkívül fontos, amely főleg szénhidrátcsökkentett élelmiszerbevitellel és rendszeres testmozgással valósulhat meg. Nehéz belevágnia a sportolásba? Mi segítünk!
A Kulcs Patikák honlapján többféle ingyenes gyógytornát megtalálsz, ha belépsz Kulcs Kártyád számával, ezenkívül a Facebook-oldalunkon minden vasárnap 9:30-tól ingyenes, profi „ANYUTEST-EDZÉS” vár!

Nemzetközi Férfinap – november 19.

Szeretjük a férfiakat, hát törődjünk az egészségükkel! Erre buzdítjuk minden kedves hölgyolvasónkat a Nemzetközi Férfinap alkalmából. Mert nincs nagyobb kincs az egészségnél. A férfiaknál gyakrabban előforduló – életmódbeli okokra visszavezethető – betegségek,  mint a magas vérnyomás, stroke, szívroham, magas koleszterinszint, egy része egy kis mindennapi odafigyeléssel megelőzhető! Ha az életmódváltásra nehezen is veszi rá magát, kínáljátok őket több zöldséggel-gyümölccsel étkezésekkor, iktassatok be tudatosan extra szabadidőt a naptárba pihenésre és mozgásra is, és ne feledkezzetek meg arról, hogy a 40 feletti urak esetében az éves komplex szűrővizsgálatok különösen ajánlottak!

Omega-3 zsírsav: chiamag vs. lenmag

A „superfood"-ként emlegetett, Közép-és Dél-Amerikából származó chiamagot (vagy magyarul: azték zsályamagot) kiemelkedő omega-3 zsírsav tartalma miatt ajánlják fogyasztásra világszerte. Pudingok, müzlik és más, sokféle étel összetevője lehet. Az EU-ban új ételnek számító finomság igazi trendi csemege a magas omega-3 zsírsavtartalma és persze egzotikuma miatt. Azonban jó tudni, hogy a hazánkban termesztett, hétköznapi LENMAG 1,3-szor több omega-3 zsírsavat tartalmaz (lenmag: 22.813mg/100g > chiamag: 17.552mg/100g) és az itthon termesztésből következő kis ökolábnyom miatt sokkal környezetbarátabb megoldás is. Tudatosan étkezel? Válaszd a hazait!

Központi elérhetőségek

Kapcsolat

Cím: 1117 Budapest
Hunyadi János út 16.

Telefon: +36 1 444 9090

E-mail: office@kulcspatika.hu

Facebook: facebook.com/kulcspatikak

Partnereink:

Baba–Mama Tudakozó Partner Kártya Kft. Grafcom Media Kft.