waiting
Email-cím:*
Név:*
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*
Hozzájárulok, hogy a Kulcs Patikák Zrt. a személyes adataimat az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint kezelje, és hírlevelet küldjön számomra.
Legfrissebb:
Sky Parking ajánlat: -15% a reptéri parkolás árából Kulcs Kártyáddal!
Premio Travel ajánlat: 8% utazási kedvezmény Kulcs Kártyáddal!
Keresd non-stop patikáinkat hétvégén és éjjel is!
Kulcs Patikák
2023.07.17.
50
öregedés
változás
nők
alvás
arcápolás
szem
vérkeringés

Mire számíthatunk 50 felett? - testünk változásai az életkor előrehaladtával

Bármennyire is szeretnénk, az idő kerekét még nem tudjuk megállítani. Életkorunk előrehaladtával előbb vagy utóbb szembe kell néznünk a testünket érintő számos változással. Szerencsés esetben az apró jelzések kb. 30 éves korunktól fokozatosan érkeznek, viszont ahogy betöltjük az 50 éves kort, számos fizikai átalakulás tapasztalható, melyek befolyásolják mindennapi életünket és jólétünket. Fontos megértenünk ezeket a változásokat, hogy megfelelő gondoskodást és figyelmet tudjunk fordítani testünkre ebben az életszakaszban is. Minél jobban megismerjük, elfogadjuk és megtanulunk együtt élni velük, annál teljesebb és kiegyensúlyozottabb életünk lehet.

Ebben a cikkben áttekintjük, milyen testet érintő változásokat tapasztalhatunk 50 felett.

Lassuló anyagcsere:

Nem eszem többet, mégis hízok! Ismerősen csenghet fülünkben a mondat, amelynek itt a kulcsa: Az egyik legjelentősebb változás, amit érezhetünk 50 felett, az az anyagcsere lassulása. Testünk kevésbé hatékonyan tudja elégetni a kalóriákat, és ez hozzájárulhat a súlygyarapodáshoz. Az anyagcsere lassulásával együtt csökken az energia szintünk is, így nehézségeink lehetnek a súlyunk fenntartásával. Ám kis odafigyeléssel sokat tehetünk magunkért!

Izomvesztés:

Az izmok természetes módon csökkennek az életkor előrehaladtával, ezt hívjuk szarkopéniának. Az izomvesztés hatására fokozatosan úgy érezhetjük, csökken az erőnk és az általános fizikai teljesítőképességünk. Ebből adódóan kiemelten fontos az aktív életmód fenntartása és a rendszeres nem megterhelő sport, hogy megőrizzük az erőnket és vele együtt az izomtömegünket. Tudtad, hogy ingyenes szenior tornasorozat érhető el a Kulcs Patikák Home Fitness oldalán?

Csontsűrűség csökkenése:

Az osteoporózis kockázata növekszik 50 felett. A csontok elkezdenek veszíteni sűrűségükből, ami csonttörések és a csontritkulás fokozottabb kockázatával jár. A megfelelő Kalcium- és D-vitamin bevitellel, valamint súlyzós edzéssel segíthetünk fenntartani a csontsűrűséget és csökkenthetjük a csontritkulás kockázatát.

Hormonális változások:

Mire számíthatunk 50 felett? - testünk változásai az életkor előrehaladtával

A nők 50-es éveiben jelentkezik, az egyik legismertebb átalakulás, amely jelentős hormonális változásokat hoz magával. Ez nem más, mint a menopauza. A menopauza egy igen hasznos életszakasz. Testünk tudatosan csökkenti a hormontermelést, hiszen a környezeti hatásoknak jó 50 éve kitett emberi sejtek idő közben sérülhettek, olyan elváltozások esélye nő meg, amelyeket rizikós lenne tovább örökíteni.

Ebben az időszakban az ösztrogén és a progeszteron szintje csökken, ami számos kellemetlen tünetet okozhat, mint hőhullámok, alvászavarok, hangulatváltozások és szexuális problémák. Jó hír viszont, hogy mindenre van már megoldás: utóbbiak esetében krémek és elixírek segítségével megoldható a hüvely hidratálása, és csökkenthetők a rémes tünetek. Előbbiekre pedig különböző gyógynövények és más, kifejezetten a menopauza tüneteit csökkentő készítmények is hatásosak.  

A hormonok mellett a keringési rendszerűnk védelmi mechanizmusa is csökken, amelyet megfelelő táplálkozással jól tudunk befolyásolni. Érdemes akár dietetikai konzultációt is igénybe venni, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mivel támogassuk érrendszerünket.

Mentális egészségünk meginoghat az élet természetes rendje és a testet érintő változások miatt, ez teljesen természetes. Éppen ezért ugyanilyen természetesnek és fontosnak kellene lennie, hogy mentális egészségünket gondozzuk. A gyerekek kirepülése, elkényelmesedett házasságok, tartalmas életvitel, stb. épp testet és lelket kíván. Összességében ahhoz, hogy „átvészeljük” ezt az időszakot elengedhetetlen, hogy testünk felé értő figyelemmel és gondoskodással forduljunk.

Kulcsfontosságú tehát az egészséges életmód, hogy rendszeresen mozogjunk és az orvos által javasolt hormonális terápia lehetőségeit is megfontoljuk a menopauza tüneteinek enyhítése érdekében.

Csökkent látás és hallás:

Az életkor előrehaladtával gyakran tapasztalhatunk látás és hallás romlást. A presbyopia, vagyis az olvasószemüveg szükségessége, a távollátás és a szürkehályog kialakulása gyakori problémák lehetnek. A hallásvesztés sem ritka, ami nehézségeket okozhat a kommunikációban és a mindennapi tevékenységekben. Fontos rendszeresen ellenőriztetnünk a látásunkat és a hallásunkat, és szükség esetén szemüveget vagy hallókészüléket, illetve kezeléseket alkalmaznunk.

Szív- és érrendszeri változások:

Mire számíthatunk 50 felett? - testünk változásai az életkor előrehaladtával

A szív- és érrendszeri betegségek kockázata szintén nő az idő elteltével. 50 felett a magas vérnyomás, a szívbetegségek és a stroke kialakulásának esélye megnő. Lényeges, hogy rendszeresen ellenőrizzük a vérnyomásunkat, egészségesen táplálkozzunk, rendszeresen mozogjunk, kerüljük a dohányzást az egészséges szív- és érrendszer fenntartása érdekében.

A bőr is változik:

Talán az egyik legszembetűnőbb dolog, amely a plasztikai sebészeket manapság milliomossá teszi.., hogy 50 év után bizony a bőrünk is látványosan változik. A kollagén termelése csökken, ami a bőrünk rugalmasságának és feszességének csökkenését eredményezi. Megjelennek a ráncok, foltok és a bőrünk textúrája is megváltozik. A fényvédelem, a hidratálás és a megfelelő hatóanyagokkal való bőrápolás segíthet bőrünk állapotának a megőrzésében, csak extra figyelmet kell ennek is szentelnünk.

 

Testünk számos átalakuláson megy keresztül, amelyet nem csak a felsorolás, hanem az életünk is igazol. Azonban fontos megjegyezni, hogy bár ezek a változások természetesek, nem jelentik azt, hogy az életminőségünk ezáltal romlani fog. Sok lehetőségünk van arra, hogy egészséges és aktív életet éljünk 50 felett is. Rendszeres testmozgás, egészséges táplálkozás, megfelelő alvás és stresszkezelés, valamint a rendszeres orvosi ellenőrzések mind hozzájárulnak az egészségünk és jólétünk fenntartásához az ötödik évtizedünkben és az azt követő időszakban is.

 

 

 

 

 

PodCast ajánló

51:24
Jó alvás stresszes időkben? Nem álom

Kapcsolódó cikkek

Cikkajánló

Központi elérhetőségek

Kapcsolat

Cí­m: 1117 Budapest
Hunyadi János út 16.

Telefon: +36 1 444 9090 (hétfő-péntek 8:00-17:00 óra)

E-mail: office@kulcspatikak.hu

Facebook: facebook.com/kulcspatikak

Patikakereső

PatikakeresőHa patikáinkat közvetlenül szeretnéd elérni,
használd a patikakeresőt!
Ár- és készletinformáció iránt érdeklődj patikáink elérhetőségein.

Ha patikáinkat közvetlenül szeretné elérni, használja a patikakeresőt!

Partnereink:

Baba-Mama Tudakozó Partner Kártya Kft. Grafcom Media Kft.