waiting
Legfrissebb:
Kulcs Kártyával 10% kedvezmény az INTERSPORT áruházaiban!
Már csak BIO, lebomló zacskót kapsz a patikáinkban!
Email-cím:*
Név:*
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*
Hozzájárulok, hogy a Kulcs Patikák Zrt. a személyes adataimat az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint kezelje, és hírlevelet küldjön számomra.
Kulcs Patikák
2021.08.27.
iskola
stressz
gyerek
gyerekek
gyermek
kulcspatikák

Kisiskolás gyerekstressz - Hogyan segíthet a szülő? A pszichológus tanácsai

Ahogy közeledik az iskolakezdés, a szülőkre nehezedő nyomás egyre nagyobb: tanszer listák, kinőtt ruhák cseréje, a logisztika megszervezése, mind sok feladattal jár. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ez az időszak éppen olyan stresszes lehet a gyermekek számára is. Kutatások szerint minden 4-5. gyereket érint a szorongás iskolakezdés idején. Bár az alsós korosztálynál a felnőttek talán hajlamosabbak legyinteni, elbagatellizálni a gyermek iskolakezdéssel kapcsolatos rossz érzéseit, az aggódásukkal azonban fontos foglalkozni. A témában tanácsot kértünk egy szakértőtől, Csizmadia Dóra Dalma pszichológustól, aki segít megérteni a jelenséget és tanácsot is ad arra, hogyan kezdjük nyugodtabban a tanévet.

Kulcs Patikák: Tulajdonképpen mitől stresszelhet egy kisgyermek iskolakezdéskor?

Csizmadia Dóra D.: Gyakran izgatottan várják a kicsik az iskolát, az új környezet és kihívások tükrében ügyesebbnek, okosabbnak érezhetik magukat, és büszkeség tölti el őket. Azonban a sok ismeretlen tényező -életkortól függetlenül- feszültséget szokott hozni. Foglalkoztatja a 6-7 éveseket, hogy milyen lesz a terem, hova kell menni, ki lesz velük, és milyenek az osztálytársak, de a reggeli készülődés is stresszes sokszor. A beilleszkedés mellett a felnőttek részéről az elfogadás, és a siker vagy kudarc kockázata nap mint nap izgalmat szülhet. Ezenkívül természetesen a „mit fognak szólni otthon..?” félelme is kapcsolódhat néhány magatartási formához.

Kulcs Patikák: Csak a szorongó típusú gyerekek stresszelnek szeptemberben, vagy bármilyen kisgyermek érezhet ilyenkor feszültséget?

Csizmadia Dóra D.: Úgy tapasztalom, hogy szinte mindenki stresszel tanévkezdéskor, gyerekek és felnőttek egyaránt, persze a feszültség mértéke különbözhet. Ebben fontos tényező még, hogy milyen ügyesen tudjuk kezelni a szorongást, erre pedig a körülöttünk élők kimondott és kimondatlan mintát is adnak.

Kulcs Patikák: Ha komolyabb stresszt élnek át a gyerekek, akkor milyen jeleket kellene észre vennünk szülőként?

Csizmadia Dóra D.: A stressztüneteket a testünk mutatja meg, gyakran hasfájásra, fejfájásra panaszkodnak a gyerekek, van akinek hányingere van, vagy akár hánynia is kell. Étvágytalanság, alvási nehézségek, rémálmok is nehezíthetik a mindennapokat. Bagdy Emőke az álmot a „lélek szellőzködésének” nevezi, amely során feldolgozzuk a nappal, éber állapotban minket ért hatásokat. Azonban ha a gyermek éjszakánként felriad, nem mer visszaaludni, az utalhat gyakori rémálomra.

Kulcs Patikák: Iskolába márpedig menni kell, ha szorong a gyermek, ha nem... Mivel és hogyan vértezzük fel a gyermekeinket, hogy bírják a hétköznapokat?

Csizmadia Dóra D.: A legfontosabb az együtt töltött idő lenne, amely otthon nem tanulással, nem kikérdezéssel, hanem szabad játékkal, esetleg a levegőn mozgással telik. Amikor élvezheti a gyermek a szülő figyelmét és feltétel nélküli elfogadását, és úgy játszhat, ahogy szeretne, elengedheti az egész napos kontrollt. Ha a lélek kiengedhet otthon, akkor a sok szabály betartását követelő intézményben rugalmasabban, magasabb szinten teljesít. Olyan ez, mint az edzés, amely alkalmával rendszeresen el kell lazítanunk az izmainkat ahhoz, hogy aztán még jobban feszíthessünk.

A tanulás által szerzett tudás, az emlékek alvás közben szilárdulnak meg az elménkben. Tehát az iskolára való felkészülésnek nélkülözhetetlen része az elegendő alvás is. A víz fogyasztása és megfelelő étrend talán alapvetőnek tűnik, de sok gyermek egyáltalán nem eszik eleget az iskolában töltött idő alatt, pedig akár délután 4-ig is bent kell lennie már alsó tagozatban.

Csizmadia Dóra Dalma pszichológus ad tippeket a stressz megszüntetésére

És az egyik legfontosabb: éreztessük mindig gyermekünkkel, hogy akkor is szeretjük, ha nem sikerül minden úgy, ahogy várjuk.

Hogy mondjak konkrétabb útravalókat is?

Van olyan anyuka, aki puszit ad a gyermeke tenyerébe és azt mondja: „ezt bárhová magaddal viheted, ha az arcodhoz teszed, olyan mintha ott lennék és puszit adnék az arcodra”. Van aki „A láthatatlan fonál” című mese mintájára elmondja a gyermekének, hogy a szeretet összeköti a szívüket, és akkor is gondolnak egymásra, ha nincsenek egymás mellett éppen. „A dühös polip” című könyv segít megtanulni egy olyan légzéstechnikát, amely a testrészeink lazításával egyidejűleg történik. A hasi légzés megnyugtató és lassú alkalmazása, akár számolással csökkenti a stresszt (például 3 mp. belégzés orron át, 4 mp. kilégzés  szájon  át).

A lassú, megnyugtató légzés, testünk ellazítása, valamint megnyugtató kép, élmény elképzelésének együttesét relaxációnak nevezzük. Bagdy Emőkét idézném ismét, aki azt mondja, hogy napi 2x5 perc elegendő belőle ahhoz, hogy ne betegítsen meg a stressz.

Kulcs Patikák: A makacs reggelek például komoly kihívások a szülők számára. Vannak villám technikák, amik segítenek?

Csizmadia Dóra D.: Az iskola számtalan olyan helyzet elé állítja a gyermeket, amikor magas szinten kell gyakorolnia az önkontrollt. Ez sok energiába kerül, elfárad, kimerül, és az idegrendszeri érés csak folyamatosan következik be.

Megértéssel és elfogadással segíthetünk első lépésként a legtöbbet. Elmondhatjuk, hogy értjük őt és amit átél, rendben van, ha így érez. Szóba hozhatjuk, hogy mi, felnőttek is szoktuk így érezni magunkat: nekünk sincs mindig kedvünk dolgozni, időnként fáradtak vagyunk és nincs jó kedvünk, mégis bátor dolog tenni a feladatainkat így is.

Javaslom, engedjük meg a negatív érzelmeket, lehessen kimondani, és akár kárt nem okozó mozdulatokban kifejezni. Kiálthatunk teli torokból együtt háromra, ugrálhatunk minél magasabbra, vagy csapkodhatjuk a párnát. Hangban és mozgásban sok feszültséget tudunk levezetni, ezenkívül a relaxáció és beszélgetés is sokat segít.

Ha már az iskolába érkeztünk, csapjon egy hatalmasat a tenyerünkbe, vagy szorítsa ökölbe a kezeit amilyen erősen csak bírja.

Ezenkívül ne feledkezzünk meg egy ilyen „toporzékolós reggelen” sem arról, hogy kifejezzük felé a szeretetünket, akár egy öleléssel, vagy egy ígérettel, miszerint délután játsszunk együtt. (Mindig törekedjünk arra, hogy csak olyan ígéretet tegyünk, amit be is tudunk tartani, mert a megszegett szó a gyermek biztonságérzetét gyengíti, bizalmát sérti és félelmeket szül.) Az elválásnak ezután érdemes gyorsnak lennie, ne hagyjuk a gyermeket bizonytalanságban azt illetően, hogy talán mégsem kell bemennie.

Az egészséges gyermekkor feltétele a pozitív megerősítés

Kulcs Patikák: Örök dilemma. A stresszes kisiskolás hazaérkezik. Faggassuk vagy ne faggassuk az iskolában történtekről?

Csizmadia Dóra D.: Vekerdy tanár úr azt mondta, hogy mivel egész nap az intézményben van a gyermek, ha kérdezzük róla, akkor fejben azt éli át, hogy visszakerül oda, amíg felidézi az emlékeket és elmeséli azokat, pedig ő már nagyon vágyott haza menni. Egyetértek ezzel. Hagyjunk átmenetet az iskola és az otthon között, egy kis idő szükséges lélekben is haza érkezni. A kérdéseket, ha nem tűnik hosszú ideig tartó faggatásnak, és valóban a gyermekre figyelünk közben, akkor fel lehet tenni, és inkább konkrét helyzetekre, eseményekre, érzelmekre, viselkedési formákra vonatkozóan. Pl. mi volt aznap a legjobb? Ki volt a legkedvesebb? Ha bármit varázsolhatnál, akkor mit kívánnál az iskolában? Van-e olyan dolog, amit elmesélnél, ha biztosan tudnád, hogy nem mondok rá semmit és büntetés sem lesz érte? Mi volt ma nehéz neked?

Érdemes megtanítani a gyermeket asszertívan, önérvényesítő módon kommunikálni. A másik minősítése és címkézése nélkül kimondani az érzelmeit. Megfogalmazni a kéréseit, valamint azt, hogy nemet is mondhat számos helyzetben. Ha birtokában van ennek a tudásnak, az sok kényelmetlen helyzettől megóvhatja őt. És ne feledjük: a kommunikációban példát mutat számára a család minden tagja.

Kisiskolás gyerekstressz - Hogyan segíthet a szülő? A pszichológus tanácsai

Gondoltad volna?

Az olvasás világnapja – szeptember 8.

Szerintünk egy jó regény felemel, inspirál, bíztat, megdöbbent, lecsillapít, feldühít, megríkat, de példamutatást vagy megnyugvást is hozhat az életünkbe. Egyszóval, érzelmeket generál, hat ránk.
Pszichológusok szerint mindezzel olyan érzelmeket élhetünk át, amelyek megélése átsegíthet bennünket azokon az időszakokon, amelyek kifejezéséhez talán nem volt addig biztonságos eszközünk.
De jó könyvünk az mindig lesz, mert sokat ad hozzá az életünkhöz.
Ön mit olvas mostanában?
Tudta, hogy ha Kulcs Kártyás kuponkóddal vásárol a Könyvtündérnél, ajándékkönyvet is kap?
Részletek: www.kulcspatikak.hu/konyvtunder

Hulladékgyűjtési világnap – szeptember 23.

A szelektív hulladékgyűjtés a recycling, azaz az újrafeldolgozás első lépése. A hulladék ennek köszönhetően kerülhet vissza a gazdaságba, mint másodnyersanyag, ami komoly környezeti előnyökkel jár: csökken például a gyártás energia- és forrásigénye, azaz környezeti terhelése is. Bár van még hova fejlődni, már hazánk is jó úton halad a recycling
törekvések megvalósításában. A legjobb hulladék azonban még mindig az, amelyet nem gyártottak le. Igyekezz te is ökotudatosabban élni: ne kérj vásárlásnál szatyrot, és
válasszd a nagyobb kiszerelésű termékeket!
Gondoltad volna? 200 tagpatikánkban már csak bio, 100%-ban lebomló, komposztálható zacskót kaphat vásárláskor!

Gyógyszerészek világnapja – szeptember 25.

A patikusok munkája a korai időkben az iparmesterségek közé tartozott. A patikus a fiát nevelte ki, vagy segédet fogadott, aki aztán külföldi vándorútja után orvosi elöljáróságok előtt levizsgázott. Idővel a gyógyításban betöltött jelentősebb szerepük a gyógyszerészek magasabb – 1773 óta egyetemi – képzettségét és sokszínűbb tevékenységét hozta el. Ám a családi indíttatás mindmáig a szakma meghatározó része.
Gondoltad volna? A Kulcs Patikák 200 tagpatikájának zöme is családi vállalkozás, vagy többgenerációs patikus család egy-egy patika tulajdonosa.

Központi elérhetőségek

Kapcsolat

Cím: 1117 Budapest
Hunyadi János út 16.

Telefon: +36 1 444 9090

E-mail: office@kulcspatika.hu

Facebook: facebook.com/kulcspatikak

Partnereink:

Baba–Mama Tudakozó Partner Kártya Kft. Grafcom Media Kft.